På den här sidan har vi samlat länkar till gratis digitala hjälpmedel som kan vara bra att använda i din matematikundervisning.
Hör av dig om du har några frågor eller om du har bra tips som inte finns med på sidan.
/Författarna
Digitala hjälpmedel
Animerade utbildningsfilmer inom olika matematiska områden
Sajten vill göra det lättare att förstå världen omkring oss och kunna visa skillnaderna och relationer genom siffror, kartor, fakta och diagram.
Med Scratch kan du programmera dina egna interaktiva berättelser, spel och animationer — och dela dina projekt med andra i onlinegemenskapen.
GeoGebra är dynamisk matematik- programvara för alla utbildnings- nivåer som samlar geometri,algebra, kalkylblad, grafik, statistik och kalkyl i ett lättanvänt webbaserat program.
Socrative är ett webbaserat test eller provverktyg med självrättning och export av resultat för uppföljning. Fungerar på alla plattformar.
Kahoot! är en gratis spelbaserad inlärningsplattform för lärare. Du gör dina egna frågor och eleverna svarar på sina enheter. Brukar vara väldigt roligt!
Quizlet är ett webbaserat verktyg som hjälper eleverna studera. Man kan till exempel göra frågekort, med frågan på ena sidan och svaret på den andra, eller interaktiva diagram och bilder.
Mathworld är webbens mest omfattande matematiska resurs, som tillhandahålls som en gratis tjänst till världens matematik och internetgemenskaper som en del av ett engagemang för utbildning och utbildningsuppdrag av Wolfram Research, tillverkare av Mathematica.
Wolfram Alpha har bred kunskap och djup beräkningskraft när det gäller matematik, oavsett om det är aritmetisk, algebra, kalkyl, differentialekvationer eller något däremellan.
Tjänsten Webbmatte.se finns på åtta olika språk för årskurs 6–9 och på tre språk för gymnasieskolan. Här hittar man övningar, förklaringar och instruktionsfilmer – för dig som är elev, vårdnadshavare eller lärare.
National Library of Virtual Manipulatives (NLVM) är ett NSF-stödjande projekt som började 1999 att utveckla ett bibliotek med unika interaktiva webbbaserade virtuella manipulerande eller koncepttutorials, mestadels i form av Java-appletter, för matematikinstruktion (K-12 betoning).
Kunskapshubben är Årstaskolans egna webb-tv-sajt. På sidan finns det ett stor antal filmer, t ex instruktionsfilmer för matematik och programmering.
Formelsamlingen.se är en komplett formelsamling med formler inom matematik, fysik och kemi.
På Pluggakuten diskuterar man lösningar på alla frågor som dyker upp när eleverna pluggar. Här kan de ställa frågor, diskutera och få hjälp i alla ämnen och kurser.
NCM:s uppgift är att stödja utvecklingen av matematikutbildning i skolan.
Centrumet finns vid Göteborgs universitet och driver bland annat den här sajten med olika resurser.
Bubble.us är tjänst på nätet för att göra Mind Maps på ett väldigt enkelt och snyggt sätt. Kan till exempel användas för att göra begrepps- kartor i matematik.
Digitala lektioner är en satsning från Internetstiftelsen i Sverige, IIS, vars syfte är att vara en öppen digital lärresurs för att möta de läroplansändringar om digital kompetens och programmering som skrivits in i läroplanen.
Whiteboard.fi är precis vad det låter som - en digital whiteboard där läraren och eleverna kan dela sina anteckningar med varandra i realtid. Presentera ett problem och låt alla elever rita sin lösning på sin enhet och den syns på den gemensamma whiteboarden.
The Math Learning Center tar fram gratis matematikappar till Chrome webbläsaren eller iOS-enheter.
Desmos är en väldigt bra och lättanvänd grafräknare för din webbläsare.
TinkerCad är ett enkelt och webbaserat program för att rita 3D-figurer och att skriva ut med 3D-skrivare.
Python är ett kraftfullt och snabbt textprogrammeringsspråk som är gratis att använda och relativt lätt att lära sig. Det finns dessutom en stor community och mycket resurser på nätet att ta del av.
Ange text